2006 February 17, Friday Erre a 10 napra egsz letedben emlkezni fogsz!
A helikopterszs egy olyan mgikus lmny, amit ha az ember belekstol, jra s jra meg szeretne lni. Van, akinek egy alkalom egy letre szl - soha nem tudja elfelejteni-, van, aki vente visszatr, hogy jra tlje ezt az egyedlll rzst.

A Kaukzus a vilg egyik legjobb, ha nem a legjobb szzhavas terepe. Az lmny lerhatatlan, a mretek megdbbentek: 10-20 km-es hmezk 3-4 ezer mteres magassgban. s mindenek felett ott magasodik, uralva a tjat, az Elbrusz, jelleg-zetes dupla cscsa, a maga szerny 5642 mteres magassgval.

PROGRAM - 2006 mrc. 19-29.
• 1. nap Induls: 10.40 Budapest, Ferihegy 2B a Budapest - Moszkva jrattal rkezs: 15.15 Moszkva, Sheremetyevo 2 Transzfer a moszkvai Russia szllodba, vrosnzs majd vacsora. • 2. nap Transzfer a Sheremetyevo 1 repltrre. Induls: 09.10 Moszkva - Mineralnye Vody jrattal rkezs: 11.30 Mineralnye Vody repltr Transzfer Prielbrusye-ra (Baskan valley). Szlls a Chegeti oldalon lv "Asen" szllodban. • 3. nap Akklimatizlds. A sfelvonval fel a Mt Cheget-re (2750 m), az "Ai" kvzhoz s onnan s-els egsz nap, majd vissza a szllodhoz.
• 4. nap Akklimatizlds, egsz napos sels.
• 5-10. nap Az idjrstl fggen 4 nap egsz napos helikopteres s/snowboard prog-ram, 2 nap sels helyben.
• 11. nap Transzfer Mineralnye Vodyba Induls: 12.50 Mineralnye Vody - Moszkva jrattal rkezs: 15.15 Moszkva, Sheremetyevo 1. Transzfer a Sheremetyevo 2 reptrre. Induls: 20.10 a Moszkva - Budapest jrattal rkezs: 20.55 Budapest
Rszvteli dj: 589.000 Ft/f, max. 15 f!!!
A rszvteli dj tartalmazza:
• vzumkltsget • Budapest - Moszkva s Moszkva - Budapest repljegyeket • Moszkva - Mineralnye Vody s Mineralnye Vody - Moszkva repljegyeket • szllst • teljes elltst (reggeli, ebd, vacsora) • 4 napos heliski programot napi 4 lesiklssal
Plussz kltsg a helysznen: sfelvon jegy igny szerint kb. 50 rubel/menet
Rszletes plyalersok fotkkal: kaukazus.doc (1,2 Mb)
Jelentkezsi hatrid: 2006. februr 28.

lmnybeszmol a 2005-s heliski trrl
Megprblom lerni a lerhatatlant.
Gondolom mindenkiben, pusztn a sz hallatn "Kaukzus", megjelennek kpek a vad s ismeretlen vidkrl, a flelmetes hegyekrl, az antropolgiban oly sokat emlegetett kaukzusi embertpusrl, a kefirrl, stb. Kinek mi. Senki sem tved, aki egy klnleges, egzotikus mesevilgot kpzel el magban.
Noht ide indultunk mi el legalbb fl ves elkszt munka utn 2005. prilis 12-n. Mieltt elindulnnk, elmeslem a kalandomat az Aeroflot irodjban egy jllt-ztt, nagyon kedves orosz hlggyel, aki megszltott s megkrdezte, hova ksz-lnk ilyen nagy lendlettel. Lelkesen mesltem neki, hogy a Kaukzusba, selni. Erre rmlt arccal kezdte meslni, hogy ott szletett Bakuban s nagyon jl ismeri az ottani viszonyokat, onnan nem szoktak visszajnni az emberek, mert elraboljk ket, s ha nem jn vltsgdj, a nket eladjk, mindenki tudja milyen munkra, a frfiakat meg bnykba viszik dolgozni. Olyan tlssel s szintn mondta, hogy kezdtem elkpzelni magunkat a lerongyoldott sruhinkban, a b-nyban robotolva letnk htralv rszben. Sttre festette a kpet a hlgy. Flve krdeztem meg tle, hogy mgis mit lehet akkor tenni ilyen esetben. "Imd-kozni, csak imdkozni", volt a cseppet sem megnyugtat vlasza. Ez trtnt az induls eltti napon. Senkinek nem szltam a vrhat veszlyekrl. Teht elindultunk az Ismeretlenbe a fent emltett napon tizenkilencen, ebbl egy lny, Lilla, akit rdemes kiemelni, mert fantasztikusan llt helyt a sokszor embert prbl krlmnyek kztt, a tbbiekkel egytt. Mr a Ferihegyi repltren felt-nst keltettnk a furcsa zskjainkkal s a mindenre elsznt brzatunkkal. A rep-lton Moszkva fel semmi emltsre mlt nem trtn, ha csak az nem, hogy sar-l-kalapccsal dsztett eveszkzkkel ebdelhettnk. Egybknt a vrs csillag s egyb jl ismert jelkpek teljesen termszetesen ott vannak Moszkvban minden-hol.
Moszkva A hres Rosszia szllodba vitt a transzferbusz, ami kzvetlenl a Vrs tr mellett tallhat. Ez a vilg egyik legnagyobb szllodja ma is. Az egyes bejratok kztt busszal kell kzlekedni. Itt szlltak meg annak idejn a Kremlbe raportra hvott kommunista orszgok vezet emberei. A lemen nap fnyben csodlhattuk meg ezt a valban gynyr Vrs teret, a Kremlel, a Gum-ruhzzal, a Lenin mauzle-ummal, a tkletes Lenin hasonmssal, akivel fotzkodhattak a turistk, ami nem volt knny, ugyanis "Lenin" folyamatosan tk rszeg. Engem nagyon meglepett s meghatott, hogy itt a tren lv, gondolom az egyik leghresebb ortodox templomban az akkor elhunyt II. Jnos Pl Ppa lelki dvrt folyt a mise. Bevetettk magunkat a moszkvai jszakai letbe. Vgigjrtuk a krnyken fellelhe-t kocsmkat, brokat, klubokat. Rendkvl pezsg, lktet s drga vilgvros Moszkva. Azon meg sem lepdtnk, hogy jjel hrom krl kt szke orosz szpsg szrn lve meg a lovat, viharos vgtban szguld el mellettnk a szles sugrt jrdjn, azt kiablva oda neknk, hogy "a lovak eladk". Meglepetsnkben meg sem krdeztk, mibe kerlnek.
A Kaukzus Reggel induls Mineralnye Vodyba, a Kaukzus kapujban fekv vrosba. Ez a re-plt mr kicsit izgalmasabb volt s egy kicsit idutazs is. Amg Moszkva ma a vilg egyik leggyorsabban fejld, modern metropolisza, addig az orosz vidk rend-kvl szegny s elmaradott. Itt a kaukzusi npekrl s vidkrl beszlek. Meg-dbbent volt ltni a Mineralnye Vodyi repteret. Kpzeljnk el egy 30 vvel ezeltti magyar vidki poros vastllomst. A "reptri busz" egy flbevgott munksbusz, amit egy Zil tpus teheraut hzott. Lttam a tbbiek arcn is az aggodalmat a csomagok, pnztrca, vide, egyebek tekintetben. Itt vrt rnk kt kisbusz meg az idegenvezetnk, Liana, nemzetisgre nzve Kabar. Az ti clunk, az Elbrusz, ngyrnyi busztra volt a reptrtl, mlyen bent a Kaukzusban.
Kabarok Ezen a vidken Kabarok lnek, kb. 700 ezren az oroszorszgi kabar tagkztrsa-sgban. Egyms kzt mr csak oroszul beszlnek, noha mg sokan ismerik a kabar nyelvet. Hogy tnik el egy si nyelv s egy si kultra a Nagy Testvr vdszrnya alatt! rdemes megjegyezni, hogy mi magyarok a npvndorls alatt ltnk egytt a kabarokkal, nem is rvid ideig. Errl az itteniek nagy rsze tud s minket, ma-gyarokat, testvrnek tekintenek. Megtanultunk nhny kabar szt, amik ugyan rvidek voltak, de lehetetlen helyesen kiejteni ket. Elhatroztam, keresek kzs szavakat, ami magyarul s kabarul ugyan azt jelenti. Csak azt nem tudtam, hogy fogjak hozz, mivel k oroszul beszlnek, n meg mg gy se. A kt ht alatt min-dent megtettem a cl rdekben, sikertelenl. s az utols napon megtrtnt a csoda, de ezt majd a megfelel helyen. Elfoglaltuk a szllsunkat egy kedves kis hegyi dl falucskban, ami 2000 mter magassgban fekdt, festi krnyezetben. Meglepen sznvonalas volt maga a szlloda is s az egsz falu. Itt jegyzem meg, hogy az itteniek nem mosolyognak. Ez nem azt jelenti, hogy nem kedvesek vagy bartsgosak, st. Csak nem moso-lyognak. Ez mg neknk is furcsa volt, mit lhetnek t mondjuk az amerikaiak, ahol ugye, mint tudjuk ...
Helis, heliboard Kellene vgre rni a szsrl s a tjrl, de azrt kerlgetem ennyire, mert valban lerhatatlan. A krnyezetrl mindennl jobban mesl az a pr ezer kp s 8 rs vide anyag, ami kszlt. Taln csak annyit, hogy a mretek megdbbentek. Egy lptkkel nagyobbat kpzeljnk, mint amit az Alpokban ltunk. 10-20 km-es hme-zk fent 3-4 ezer mter magassgban. Lenygz s tiszteletet parancsol. s mindenek felett ott magasodik, uralva a tjat, az Elbrusz, jellegzetes, dombszer dupla cscsa, a maga szerny 5642 mteres magassgval.
A szs tekintetben azt hiszem, nyugodtan mondhatjuk, hogy a vilg egyik leg-jobb, ha nem a legjobb szzhavas terepe. Mr csak azrt is, mivel Kanadban, pldul Wistlerben, ami az egyik leghresebb heliss terep, van 21 helikopteres tr-sasg (nem helikopter), gy itt sszesen volt egy helikopter. El lehet kpzelni, hogy mi valban olyan helyeken jrhattunk, ahol elttnk mg a madr sem. Volt is ebbl nmi gond az rakkal kapcsolatban, mivel az az egy helikopter ersen mono-polhelyzetben volt. Maga a heliszs rendkvl professzionlis mdon s eszkzkkel trtnt, teljes biztonsgban s nagy odafigyelssel. Minden nap szondztk a ha-vat, modern bippereket csatoltak rnk, a hegyivezetk felkszltek, nagy tudsak. A helikopter piltja Kecskemten volt oktat s valban olyan bravrokra volt kpes, amiknek a James Bond filmekben csak a szerny utnzatt lthatjuk.
A heliszsek alkalmval mindig kt csoportra oszlottunk, a nehezebb s a gyen-gbb terepre kvnkozkra. Akik a nehezebbet vlasztottk azok meg is kaptk valban. Volt nhny olyan felszlls s olyan hegycscs, ahova a helikopter csak a fl kerekt tudta letenni, mert nem volt tbb hely, mi kiugrltunk s csak mikor elment a gp lttuk hova kerltnk. Egy zsebkendnyi terleten voltunk a vilg tetejn, ahonnan nem lehetett sehol sem ltni a lefele vezet utat, annyira mere-dek volt krbe mindenhol. Egy felhkarcol szln llva rezhet valami ilyet az ember. Mindenki kiprblt, flelmet ritkn ismer sz vagy bordos volt, aki ide jtt, de nhny riadt krbe s egymsra pillants utn, szgyenrzet nlkl ki-mondtuk, jjjn vissza a gp. Persze mgis lementnk. Elszr a hegyivezet. Visz-szaszlt rdin, hogy minden rendben, jhetnk, de semmikppen ne lljunk meg, ha mr elindultunk, mert nhny mzsa h folyamatosan jn velnk egytt, mint-egy futsznyegen selnk, ami termszetes is ilyen helyzetben, de ha mgis meg-llnnk pihenni a szinte fggleges falon, akkor fl, hogy bedarl. Amire viszont komolyan felhvta a figyelmnket, hogy mikzben jvnk lefel, folyamatosan nz-znk jobbra is, balra is, keresve a lehetsges meneklsi tvonalakat, arra az eset-re, ha megindul az egsz hegyoldal. Ezektl a j tancsoktl megnyugodtunk s egyenknt elindultunk.
A gyengbb utat vlasztknak valban lnyegesen knnyebb volt. Kpzeljnk el egy kb. 20 km hossz kk vagy enyhn piros plynak megfelel meredeksg, rintetlen, szzhavas terletet. A vide ennl valamivel tbbet mond, de nem eleget.
Elbrusz, cscstmads A negyedik nap krnykn a csapat nagy rsze felkltztt a 3800 m magasan fekv akklimatizcis szllshelynkre. Itt mr nem volt vz, hlbl melegtettnk. A szlls olajoshordkbl kialaktott szllodai szobk, elg puritn krlmnyek kztt, de nagyon hangulatos s izgalmas is egyben. A lemen napban a ltvny feledtet minden knyelmetlensget. Kicsit ebben a magassgban mindenki ms llapotba kerl. Jelentkeznek a jellemz magassgi tnetek. Aludni szinte lehetet-len az els jszakkon, vagy csak nagyon felletesen. Koncentrl kpessg ersen lecskken. Azt tapasztaltam, hogy mindenki ssze-vissza, rtelmetlen dolgokrl beszl krlttem. Kiderlt, n is.
Msnap tettnk egy gynevezett akklimatizcis trt 4700 m magassgig. Egyi-knk sem volt hres hegymsz, mindenkit megviselt, de lveztk is. Az t nagyobb rszt hgvassal a lbunkon s jgcsknnyal keznkbe tettk meg, amiknek hasznlathoz rvid kikpzst is kaptunk. Nem olyan egyszer s veszlytelen dolog a jg s az azon val mszs, mint ahogy azt gondoln az ember. Fnt eltl-tttnk valamicske idt, hogy szokjuk, de a napsts ellenre kezdett az idjrs szigorodni. Ezen azt kell rteni, hogy jn a szlvihar, s knnyen tud 30-40 fok lenni mnuszban. Elindultunk lefele, gondolvn ez mr jtk a fel thoz kpest. Nem gy lett. Ks dlutn rkeztnk vissza a tborba, ahol tulajdonkppen sszeestnk. jjel kettkor volt az breszt a cscstmadshoz: 5642 m. Ezt mr nem mindenki vl-lalta. Bevallom n sem. Sajnos nem jutott fel senki a cscsra az idjrs miatt. Minden kudarc s nehzsg ellenre feledhetetlen emlk marad mindenkinek ez a hegymsz kaland. rdekessgkppen: az Elbruszt legelszr megmsz trt egy magyar katona vezette.
Alaptbor Visszatrtnk a bartsgos 2000 mter magassgba s mindent ott folytattunk, ahol abbahagytunk. Szinte otthon reztk magunkat.
Ads vagyok mg a kzs kabar-magyar szavakkal. Teht az utols napon elmen-tnk a piacra s n feltettem magamban, hogy magyarul beszlek a kabar embe-rekkel. Mikzben egy kttt sapkra alkudtam, persze magyarul, mondtam, hogy kicsi ez nekem. Erre a nnike szeme felcsillant s mondta, "kicsi", "kicsike", gy mondjk k is kabarul. Nagyon megrltem a felfedezsnek s a tovbbi beszlge-tsbl kiderlt, hogy a brnyt k is "barany"-nak mondjk. A haza utunk kicsit fraszt s szerencsre esemnytelen volt. 2006 tavaszra tervezzk a kvetkez kaukzusi trnkat, kisebb vltoztatsokkal |