- NOSE/TAIL ROLL: A deszka orrn vagy vgn vgrehajtott 180o-os (fl) fordulat. Amelyik rszn a deszka forogni fog, az ahhoz kzelebb lv lbat terheljk, a msikat pedig hzzuk fel a hrl.
- BS 360: Viszonylag knny backside-ba forogni a 360-at, mivel indtsa knnyed s rkezsnl mr korn megltod az rkezt, s felkszlhetsz a tkletes rkezshez. 1. Ne izguld tl ezt a trkkt, mivel nem nehz, s ha grcslsz mg rosszul is fog kinzni. 2. Btran engedd r az ugratra, (amin mr remlhetleg azrt ugrottl pr egyeneset, hogy tudd, mekkort kell szllni a biztonsgos rkezshez) s mikor elred az vet, ljtosan kezdj el a vlladdal befel, azaz az ugrat fel fordulni s slyodat tedd a lbujj lre. 3. Mikor az v vgnl vagy poppolj el, s indtsd el a forgst akkora impulzussal, amekkorval szksges (nagy ugratnl kevesebbel, kisebbnl tbbel). 4. A lnyeg, hogy a fejed viszi a forgst, gyhogy fontos merre nzel. Szval miutn elnztl a vllad felett, trekedj arra, hogy mielbb megpillantsd az rkezt. 5. Ha a levegben vagy mr, lgy kompakt, als- s felstested ne ljen kln letet, egytt forogjanak. 6. Grebbeld a dekket! A legszebb szerintem az indy, tail s nose. De ott fogod, ahol jl esik! 7. rkezd be a trkkt, majd ha nagyon megy, tanuld meg switch-ben is.
- FS LIPSIDE TO FAKIE:
1. Elfelttelek:
Nhny dolog, amit vgnod kell, hogy elkezd gyakorolni a fs lipslide-ot! Ollie Frontside 180 ollie Frontside 50-50 Backside boardslide
2. A sebessg:
A lipslide-okhoz kicsit gyorsabban kell haladni, mint pl. egy boardslide-hoz, mivel a hts lbunk kerl a korlt fl s ez magasabb ollie-t ignyel. Termszetesen arra is vigyzz, nehogy tlsgosan magasrl rkezz a korltra, mert gy nehezebb megtartani az egyenslyt.
3. A felugrs:
A bal oldalrl kzeltsd meg a korltot (regular), gy, mintha fs 50-50-t akarnl csszni, csak ppen a korltra egy fs 90-nel kell rrkezned. Figyelj arra, hogy a tail nehogy beakadjon.
4. A csszs:
Ha tudsz bs boardslide-ot vagy fs tailslide-ot, akkor az egyensllyal nem lehet gond. Trekedj arra, hogy a lap gy rjen a korlthoz, hogy mindkt le egyenl terhelst kapjon, s vgig a korlt fltt maradj rogyasztott trddel. Kisebb felugrsi pontatlansgokat oldalirnyban gy tudsz korriglni, hogy jobban dlsz a tail-re vagy a nose-ra...
5. A leszeds:
A legknnyebb, amikor tovbbfordtod fakie-be, hiszen ehhez elg, ha vgig merlegesen tartod a testedet a korltra, s a vgn szimpln tovbbszeded a deszkd s switchben csszol tovbb.
- OLLIE: Az Elugrs egy nagyon fontos alap elem, a ksbbi komolyabb figurk „kistestvre”. Ez egy grdeszks kifejezs s trkk, aki deszks mlttal rendelkezik annak ez nem okozhat gondot. A gyakorlshoz enyhe nem meredek lejtt vlasszunk. Lapon csszva kezdjk meg a kivitelezst, slypont kzpen, a trdek behajltva. Kell lendlet utn dlj htra s emeld fl az ells lbad, miutn a deszkd orra mr a levegbe kerlt rugaszkodj el a hts lbaddal is a hrl. Amint a deszka felpattan rntsd fel a lapot s tartsd vzszintesen s hzd ssze magad. Ha fl msodpercekre is de mr kezded meghdtani a levegt. A Lerkezs - kinyjtott trdekkel kzelts a hhoz s a trdeiddel tompts a lerkezs energiin. Mindig a deszka hts rsze rjen elszr le aztn pedig az egsz lap. A landols mindig a deszka lapjn trtnjen. Egybknt buks a vge.
- 180 (prgs): Laza hajltott trdekkel kzepes tempoban kzelits az ugrathoz. A ells kezedet s fels testedet forgatsd el a levegben vgzett prgsnek ellenttesen mg a rfuts eltt. Az ugrat elrugaszkodsi pontjrl a deszka lrl ugorj el. A prgs megkezdshez vissza kell forgatnod a kezed s a fels tested amit a lbad kvetni fog. Miutn megfordultl teljesen kezdheted ellenkez irnyban a landolst. A lapjra rkezz kinyjtott lbbakkal, a trdeid behajlitsval tudod tompitani az rkezs erejt. Ne feledd elszr a deszka htulja fogjon havat.
- FRONTSIDE 540: Frontside 540 Nehzsgi szint: 7/10 A flcsben vgrehajtott forgsok kicsit klnbznek az olyanoktl, amelyeket kidob segtsgvel hajtasz vgre. Ha kidobrl nyomatsz egy 360-ast pldul, az gy nz ki, hogy elugrasz, elindulsz elre a levegben, fordulsz hromszzhatvan fokot, aztn arccal elre landolsz. A flcsben ez teljesen mshogy nz ki. Ha 360-at fordulsz a flcsben, akkor switchbe rkezel, vagyis pont ellenttesen, mint amilyen az alapllsod. Ha 540-et csinlsz, akkor nem vltozik az llsod. A flcsben egyarnt lehet frontside s backside forgsokat is csinlni s az sem igazn szmt, hogy a frontside, vagy a backside falrl nyomod az ugrst. Ha Frontside 360-ast csinlsz a frontside falrl (vagyis arrl, amelyik fel rendes alapllsban – teht nem switchben – kzeltesz), az nem valami stlusos. ltalban akkor van csak szksg r, ha a msik falra switchben akarsz felmenni. A flcsben vgrehajtott Frontside 540 tulajdonkppen a kidob segtsgvel vgrehajtott Frontside 360-nak felel meg. Ez a trkk tulajdonkppen a flcsben val prgs egyik alappillre, amit mindenkppen rendesen meg kell tanulnod, mieltt bonyolultabb forgsoknak esel neki.
- MC TWIST: A McTwist-et a snowboard legenda, Mike McGill tallta ki, mg az 1980-as vekben. Nem tartott sokig, mire a flcsben nyomul boarderek rjttek, mekkora trkk ez s kezdtk tvenni. A tovbbfejlesztssel s tkletestssel valsznleg Terje Haakonsen jutott a legtovbb, br Trevor Andrew sincs sokkal lemaradva mgtte. Elmletileg a McTwist nem ms, mint egy Backside 540 invert, a backside falon vgrehajtva. A valsgba azonban ltalban olyan az egsz, mint egy Forward Flip, 180-as fordulattal s grabbel. Ez a trkk valsznleg a legknnyebb az olyan invert tpusak kzl, amelyeket flcsben meg tudsz majd csinlni. A legtbb nehzsget az okozza, hogy a szoksosnl nagyobbat kell ugranod, hogy legyen idd vgigvinni a dolgot. Mieltt megprblod ezt a trkkt, gyakorolj sok backside ugrst, mert ennl valban nagyot kell ugranod ahhoz, hogy az sszes szksges mozdulatot el tudd vgezni, amg a levegben vagy. Els lps – Az elugrs Kzeltsd meg a backside falat (vagyis azt, amelyik fel switchben msz), kzben lazn hajltsd be a trdeidet. A vllaid elre nzzenek, gy erteljesebben tudsz majd fordulni, mikor elhagyod a csvet. Mikor elugrasz, az ell lv kezed indtsd meg orrirnyba, a fejedet pedig fordtsd a farok irnyba (addig, amg a farok a ltteredbe kerl). Mindekzben pedig kezdj el elre fel dlni, abban a pillanatban, ahogyan a lbaiddal kitolod magad a csbl. Msodik lps – A levegben Mikor elhagyod a csvet, mr elre fel kell forognod, mintha front flipet csinlnl, kzben pedig j, ha mr elindtod az 540-es forgst. Ha grabet is szeretnl, akkor a legknnyebb a mute grab (ell lv kz az deszka elejre), mert ettl a megfelel irnyba fogsz fordulni. A grabet annyi ideig tartsd, ameddig csak lehet. Msodik lps – rkezs Egy McTwistbl megrkezni nem tl bonyolult. Br nem ltod hossz ideig az rkezsi helyet, nem valszn, hogy tovbb fogsz menni, mint kellene. Az egyik legfontosabb dolog a landolsnl, hogy prblj meg minl magasabban fldet (illetve csvet) rni, gy nem fog elveszni a lendleted s egybl nyomhatod a kvetkez trkkt!
- HEAVE HO: Nehzsgi szint: 8/10 Ez egy elg beteg trkk. A Heave Ho-nak sokfle elnevezse volt mr, mita nhny vvel ezeltt kitalltk. Elg modern flcs trkknek szmt, senki sem tudja igazn, hogy ki is tallta ki. Elszr Mike Michalchuk-tl lttam, 1998-ban, a US Openen. Nem szmt klnsebben nehznek, kicsit hasonlt a Backside Rodeo-ra, a trkk legnehezebb rsze taln a landols. Ha valaki meg szeretn tanulni, arra kell nagyon figyelnie, hogy elgg lkje el magt a flcs falrl, mert klnben knnyen a csvn kvl tallhatja magt. Els lps – Az elugrs Mikzben kzeltesz a falhoz, gyelj r, hogy a trdeid lazn behajltva tartsd. Mikor elugrasz, a deszkt tartsd a falon s ne rgjl ki a sarkaddal, mert ki fogsz replni a csbl. Mikzben elhagyod a csvet, fordtsd htra a fejet, a htul lv vllad krl s kezdj el fordulni a deszkd vge krl, vagyis ahol a hts lbad van. Msodik lps – A levegben Mikor elhagyod a csvet, mr fordulnod kell s ahogy fordtod htra a fejed, meg fogod ltni a csvet magad alatt. A levegben aztn lehet kicsit varilni, nem annyira kttt a trkk, itt lehet egynieskedni. Michalchuk pldul teljesen invertben nyomja, mg az olyanok mint Peter Line inkbb csigavonalban haladnak s sohasem fordulnak meg teljesen. A grab ltalban ktfle szokott lenni, Melon (az ell lv kezeddel a lbaid kztt, a deszka hts rszn), vagy Lien (az ell lv lbad eltt). Harmadik lps – Landols Az rkezsnl addhatnak problmk, br ha az elugrs tkletesen sikerlt, akkor nem lesz tl sok gond. Mint ahogy mr fentebb rtam, mindig vigyzz, hogy rgjl ki a hts lbaddal, mert kireplsz a csbl s akkor Rd mr msfle rkezsi szablyok vonatkoznak:). rkezsnl a lnyeg, hogy ha ugrs kzben folyamatosan ltod a csvet, akkor knny dolgod lesz, ha nem, akkor nehz. Ennyi.
- FRONTSIDE RODEO 720: A Rodeo Flip-et Daniel Franck tallta fel. Azta mindenki nyomatja, mert nagyon ijeszten nz ki, mikzben nem sokkal bonyolultabb, mint egy tlagos frontside spin. Azt tancsolom, hogy mieltt nekillsz a Frontside Rodeo-nak, mindenkppen gyakorold be a frontside spineket, klnben knnyen megsrlhetsz. Els lps – Induls Maradj alacsonyan, mint mindig. Fordulj oldalra, a cspd s a vllaid a farok s az orr fel mutassanak. Teli deszkval menj neki, semmikppen ne llel. Msodik lps – Az elugrs Abban a pillanatban, amikor elhagyod a kidobt, kezd el felfel hzni a deszka orrt, ez adja meg a kezd lendletet a frontside spin-hez. Ne felejtsd el a vllaid elre fel fordtani, a fejeddel egytt. Mikzben fordtod a vllaidat, a htul lvt vidd lefel, a lejt irnyba. Ez az egsz ugrs kulcsmozdulata, ha elindtod a vllad elre s egyben lefel, az tulajdonkppen magtl elidzi a Rodeo Flip-et. Ha grabet is akarsz, az indyt ajnlom, mert ez a helyes pozciba knyszert. Harmadik lps - A levegben Itt annyi a lnyeg, hogy ne kezd el tl korn a vllaid befordtst, mert akkor nem fogsz elg magasra jutni, ami pedig knnyen bukshoz vezethet. Negyedik lps – rkezs A trkk taln legnehezebb rsze az rkezs, a 720 miatt vakon fogsz rkezni, nem ltod a landolsi helyet. rekzskor prblj alacsonyan maradni s figyelj, hogy nehogy tlforogd magad. Amikor kijssz az els 540-bl s mieltt megkezded az utols 180-at prbld megnzni a helyet, ahov rkezel, gy taln kicsit knnyebb a dolog. Fontos Mint minden trkk esetn (klnsen a nehezeknl, mint amilyen ez is) prbld meg elre elkpzelni a fejedben, hogy mit is kell majd csinlnod. Ha nem tudod elkpzelni, valsznleg nem is fogod tudni majd megcsinlni. Gondold vgig az egszet lpsrl lpsre, akkor menni fog!
- STALEFISH corneren
Hogy mirt pp corneren, arra egyszer a magyarzat. Az olyan trkkknl, ahol t kell nylni a lbak mgtt, kztt, alatt, j, ha a slypontod kzelebb kerl a deszkhoz, mint az tlagos grab-eknl. Ezrt olyan ugratra lesz szksged, ami vesen felfel emelkedik, s elrugaszkodskor gymond ald dobja a deszkt. A cornerek tipikusan magasra dob elemek, de ha tallsz ms nagyon felvel ugratt, az is megfelel. Stalefish ugrsakor a cornernek az a msik hasznos tulajdonsga, hogy ehhez a trkkhz szksged lesz egy frontside shiffty-re, s az ebbl val rkezshez nem kell olyan sokat visszaforgatnod a deszkn az rkezshez. Ez remek csalsi lehetsg arra, Hogy jobban kipucstsd a trkkt, s remek fotk kszljenek. Mindjrt megrted, mirl is van sz. A j stalefish teht egy sszetett trkk, ami egy frontside shiffty-bl s magbl a stalefish grab-bl ll. A shiffty lnyege, hogy a deszkt a levegben a menetirnynak keresztbe forgatod leehtleg 90 fokkal, de ha megy tbb is, akkor az mg stlusosabb. A lnyeg, hogy mindig csak annyira forgasd ki, hogy mg idben vissza tudd hozni a menetirnyba az rkezshez. Ehhez a vllaid ellenkez irnyba lendljenek. 1. A rfutsnl gy tartsd a vllad, hogy azzal az elugrs pillanatban majd a shiffty ellen kell lendtened, teht clszer azt gymond enyhn kifel, azaz menetirnynak forgatva tartanod. Az a legjobb, ha gy tartod a vllaidat, mintha ppen sarok len kanyarodnl. Ennek ellenre ne sarok len menj r az ugratra, hanem lehetleg teli talpon, vagy enyhn lbujj len. 2. Ahogy kzeledsz az elugr ponthoz, s az ugrat vvel ritmusban nylik a lbad, mr kezdheted is backside irnyba forgatni a vllaidat, hogy a deszkdat majd frontba lendthesd. Fontos viszont, hogy ne forgasd tl gyorsan a vllaidat, s amikor ppen elhagyod az ugratt, akkor azok legyenek prhuzamosak a deszkval. A vlladnak van egy lendlete backside irnyba, s ez adja meg a lehetsgt annak, hogy a deszkt frontba kiforgasd. 3. Az elugrs utn mr csak a deszkdnak kell adnod egy kis lendletet frontside-ba, de ez nem is lesz nehz, hisz a vllad mozgsa szinte automatikusan lendti majd az ellenkez irnyba a htul lv lbadat az egyenslyban maradshoz. 4. Ha j ritmusban ugrasz egy j meredek, ves ugratn, akkor a deszka szinte magtl aldrepl, s alig kell felhznod a lbadat. Mikzben kzelted az ugrs cscspontjt, a deszka pedig kzelt hozzd s fordul kifel 90 fokot, mr nylhatsz is htra a htul lv kezeddel, hogy a kt kts kztt megfogd a backside kantnit. Ne nzz oda a grab-hez, mert pr prblkozs utn mr tudni fogod, hogy hova kell nylnod. 5. Amikor elindulsz lefel a tetpontrl, mr el is engedheted a grab-et s a deszkt, valamint a vlladat visszaforgatva kszlhetsz az rkezsre. Ha mindezt corneren csinltad, akkor az rkezshez kevesebbet kell visszaforgatnod a deszkn. HIBALEHETSGEK 1. A vlladdal nem forgatsz elgg ellen a shiffty-nek, ezrt nem tudod visszahozni, s menetirnyban letenni a trkkt, azaz keresztben rkezel. 2. Tl sokat forgatsz vllal (vagy deszkval keveset), gy az egsz tested egy backside forgssal hagyja el az ugratt. Ezrt nagyon fontos, hogy a vllak s a deszka forgatsa tnusban legyen. |